De les van Chet Atkins -1
Op diverse internetsites worden momenteel discussies gevoerd over talent, assessments en talentmanagement. Vragen die hierin centraal staan zijn: is talent meetbaar? Wat is het nut van een assessment? Wat is talentmanagement? Wat is het doel daarvan? Is talentmanagement nodig? Is talentmanagement uberhaupt mogelijk? In dit artikel wil ik vooral op de eerste vraag ingaan: is talent meetbaar?
Het antwoord op deze vraag is namelijk van bepalende invloed op de volgende vragen over talentmanagement. Het managen van onmeetbare gegevens vraagt mogelijk een heel andere benadering dan het managen van meetbare gegevens. Als we talent net zo zouden kunnen meten als financiën, zou een managementafdeling kunnen lijken op de financiële afdeling van een onderneming. We sturen op cijfers en scores. Blijkt talent echter niet meetbaar te zijn, dan ziet onze talentmanagement-afdeling er wellicht heel anders uit. Aan de hand van het succesverhaal van RCA-producer en gitarist Chet Atkins wil ik illustreren dat talent 1. niet meetbaar is; 2. wel aantoonbaar is; 3. wel te managen is, en 4. van cruciaal belang is voor het lange termijn succes van een onderneming.
Vanzelfsprekend is Chet Atkins slechts een illustratie in de huidige discussie rondom talent; geen argument. Je kunt geen talentmanagement-model maken op grond van een casus. Ik hoop dat deze illustratie zal leiden tot meer helderheid over de diverse standpunten rondom dit thema. Ik geloof dat we van succesverhalen altijd iets kunnen leren. In ieder geval kunnen ze ons inspireren. Mijn wens is dat ondernemers, managers, leiders die geen psychologische of bedrijfskundige achtergrond hebben door deze illustratie makkelijker een standpunt in deze discussie kunnen innemen. Maar ook dat ze in hun eigen onderneming of rondom hun producten tot de best passende manier van talentidentificatie en talentmanagement zullen komen.
Chet Atkins: aanstekelijk talent
Chet Atkins is in de muziekindustrie van de vorige eeuw het brein geweest achter toptalenten in de country- en rock&roll muziek waaronder Jim Reeves, Elvis Presley, Roy Orbison, Skeeter Davis en vele anderen. Zijn naam is verbonden aan de beroemde 'Nashville Sound', een nieuwe benadering van arrangeren, orchestreren en opnemen in de vijftiger jaren. De herkenbare klanken van orkestrale strings, warme close-harmony backing vocals, leadzang dicht op de microfoon met een toegevoegde galm uit een galmkamer, gitaren links en rechts is nog steeds een standaard in de country-, rock- en popscene van vandaag. RCA heeft miljoenen verdiend door Atkins. Hij haalde vele grammy awards binnen voor diverse artiesten, heeft de grootste onderscheidingen uit de muziekbusiness gekregen en wordt door veel beroemde gitaristen genoemd als de meest invloedrijke gitarist van de 20e eeuw.
> lees verder
Het antwoord op deze vraag is namelijk van bepalende invloed op de volgende vragen over talentmanagement. Het managen van onmeetbare gegevens vraagt mogelijk een heel andere benadering dan het managen van meetbare gegevens. Als we talent net zo zouden kunnen meten als financiën, zou een managementafdeling kunnen lijken op de financiële afdeling van een onderneming. We sturen op cijfers en scores. Blijkt talent echter niet meetbaar te zijn, dan ziet onze talentmanagement-afdeling er wellicht heel anders uit. Aan de hand van het succesverhaal van RCA-producer en gitarist Chet Atkins wil ik illustreren dat talent 1. niet meetbaar is; 2. wel aantoonbaar is; 3. wel te managen is, en 4. van cruciaal belang is voor het lange termijn succes van een onderneming.
Vanzelfsprekend is Chet Atkins slechts een illustratie in de huidige discussie rondom talent; geen argument. Je kunt geen talentmanagement-model maken op grond van een casus. Ik hoop dat deze illustratie zal leiden tot meer helderheid over de diverse standpunten rondom dit thema. Ik geloof dat we van succesverhalen altijd iets kunnen leren. In ieder geval kunnen ze ons inspireren. Mijn wens is dat ondernemers, managers, leiders die geen psychologische of bedrijfskundige achtergrond hebben door deze illustratie makkelijker een standpunt in deze discussie kunnen innemen. Maar ook dat ze in hun eigen onderneming of rondom hun producten tot de best passende manier van talentidentificatie en talentmanagement zullen komen.
Chet Atkins: aanstekelijk talent
Chet Atkins is in de muziekindustrie van de vorige eeuw het brein geweest achter toptalenten in de country- en rock&roll muziek waaronder Jim Reeves, Elvis Presley, Roy Orbison, Skeeter Davis en vele anderen. Zijn naam is verbonden aan de beroemde 'Nashville Sound', een nieuwe benadering van arrangeren, orchestreren en opnemen in de vijftiger jaren. De herkenbare klanken van orkestrale strings, warme close-harmony backing vocals, leadzang dicht op de microfoon met een toegevoegde galm uit een galmkamer, gitaren links en rechts is nog steeds een standaard in de country-, rock- en popscene van vandaag. RCA heeft miljoenen verdiend door Atkins. Hij haalde vele grammy awards binnen voor diverse artiesten, heeft de grootste onderscheidingen uit de muziekbusiness gekregen en wordt door veel beroemde gitaristen genoemd als de meest invloedrijke gitarist van de 20e eeuw.
> lees verder