TALENTASSESSMENT.NL
  • Home
    • Wie zijn wij?
    • Onze missie
    • Onze visie
    • Talent-psychologie
    • Talent Center Methode
    • Metingen vs zelfrapportage
    • Hoe werkt het?
    • Nieuws
    • Overzicht artikelen
  • Assessments
    • Overzicht >
      • Vergelijkingstabel assessments
      • Voorbeeldrapporten
      • Kies assessment
    • Talentassessment Essentials
    • Talentassessment Personal
    • Talentassessment Professional
    • Talentassessment Executive
    • Team Assessment
  • Selectie-assessment
  • Tests
    • Studiekeuze
    • Nederland leert door
    • Werkstijltest
    • Gratis tests
  • Coaching
    • Outplacement >
      • Outplacement traject
      • Re-integratie
    • Talent; hype of trend?
    • Talent niet meetbaar, wel stuurbaar (1) >
      • Talent niet meetbaar, wel stuurbaar (2)
      • Talent niet meetbaar, wel stuurbaar (3)
      • Talent niet meetbaar, wel stuurbaar (4)
      • Talent niet meetbaar, wel stuurbaar (5)
    • Talent in 4 stappen
    • Talentmanagement in vijf stappen >
      • Talentmanagement is niet ingewikkeld
    • Talentdefinities
    • Jarsons-principe
    • Senior Executive
  • Referenties
    • Recente opdrachtgevers
  • Contact
    • Contactformulier
    • Online Aanmelden
    • Aanmelding kandidaat
    • Offerte zakelijk
    • Downloads

Kun je ook werkplezier vinden in iets waar je níet goed in bent?

17/5/2025

0 Comments

 
Vraag
Kun je ook werkplezier vinden in iets waar je níet goed in bent? En belangrijker: wat zegt de wetenschap daarover? Veel HR-beleid is gebaseerd op het idee dat mensen het meest tot hun recht komen in taken die aansluiten bij hun aanleg en testresultaten. Maar wat als iemand juist energie haalt uit iets dat hem of haar moeite kost, zoals een niet-rekenaar die juist voldoening haalt uit het begrijpelijk maken van cijfers?
Is er wetenschappelijk bewijs dat mensen ook motivatie en werkplezier kunnen ervaren bij taken waarin ze minder aanleg hebben, juist omdat ze er betekenis aan geven of in groeien? Of is dat vooral een mooi verhaal? Ik ben benieuwd naar jullie inzichten, ervaringen en visie.

Antwoord​
Je vraag raakt een belangrijk en veelbesproken thema binnen arbeidspsychologie, motivatieonderzoek en talentontwikkeling. Kort gezegd: ja, er zijn wetenschappelijke aanwijzingen dat mensen voldoening en motivatie kunnen halen uit taken waar ze van nature (volgens tests) niet in uitblinken. Maar er zijn ook duidelijke grenzen aan hoe duurzaam en effectief dat is. Hieronder een overzicht van wat de wetenschap hierover zegt, in verschillende lagen:

1. Capaciteiten en werkplezier: correlatie is sterk, maar niet allesbepalend
Er is een robuuste positieve correlatie tussen cognitieve capaciteiten en werkprestatie — vooral bij complexe taken (zie Hunter & Schmidt, 1998). Mensen die goed zijn in iets, presteren er vaak ook beter in, ervaren minder stress, en raken minder snel overbelast. Werkplezier hangt echter niet één-op-één samen met prestaties of aanleg.

Conclusie: Selecteren op capaciteit werkt goed voor prestatie en efficiëntie, maar zegt minder over intrinsieke motivatie of werkplezier.

2. “Challenge-Skill Balance” uit de Flow-theorie (Csikszentmihalyi)
Volgens de flow-theorie ervaren mensen het meeste werkgeluk bij een optimale balans tussen uitdaging en vaardigheid. Als een taak iets boven je vaardigheidsniveau ligt, kan dat juist motiveren en flow oproepen, mits de taak belangrijk en betekenisvol is.

Belangrijk punt: Iets moeilijk vinden betekent niet automatisch frustratie; het kan juist leiden tot voldoening als er groei of betekenis wordt ervaren.

3. Self-Determination Theory (Ryan & Deci): autonomie, competentie en verbondenheid
Een van de drie psychologische basisbehoeften is het gevoel van competentie. Interessant is dat dit gevoel ook kan ontstaan als iemand vooruitgang ervaart in iets dat eerst lastig was. Als iemand uit zichzelf kiest om beter te worden in iets moeilijks, en daar positieve feedback op krijgt, versterkt dat motivatie.

Dus: zelfs als iemand objectief "niet goed" is in cijfers, maar subjectief ervaart dat hij erin groeit of het zinnig kan maken voor anderen, geeft dat voldoening.

4. “Job crafting” (Wrzesniewski & Dutton, 2001)
Onderzoek naar job crafting laat zien dat mensen hun werk proactief kunnen vormgeven rond hun interesses of waarden, ook al ligt het niet in hun sterke punten. Zo kan iemand die moeite heeft met cijfers toch betekenis en plezier vinden in het verhelderen van cijfers voor anderen — wat dan meer een sociaal-motiverende taak wordt dan een cijfermatige.

5. Motivationele fit en “compensatory strengths”
Sommige mensen ontwikkelen sterke compensatiestrategieën als ze iets moeilijk vinden. Denk aan iemand die niet verbaal sterk is maar extreem goed luistert of observeert. Dat soort mensen kunnen veel voldoening halen uit het overwinnen van een zwakte en dat wordt ook in sommige vormen van narratieve psychologie en posttraumatische groei gezien als een bron van veerkracht en zingeving.

6. Talentenmodellen vs. motivatieprofielen
Modellen zoals CliftonStrengths (Gallup) of de VIA-karaktersterkten benadrukken dat motivatie, waarden en voorkeuren soms belangrijker zijn dan capaciteiten voor werkgeluk en bevlogenheid. Een “zwakte” op papier kan in de praktijk juist energie geven als het aansluit bij iemands drijfveren of roeping.

Samengevat:
De wetenschap neigt er sterk naar om capaciteiten serieus te nemen voor prestatie en duurzaamheid, maar erkent dat motivatie, zingeving, flow en persoonlijke groei ook krachtige bronnen zijn van werkplezier — zelfs (of juist) bij taken waar iemand minder aanleg voor heeft.

Dus jouw idee dat iemand voldoening haalt uit iets waarin hij niet uitblinkt, juist omdat het moeite kost en betekenis heeft is zowel logisch als wetenschappelijk onderbouwd, mits het in balans blijft (uitdaging ≠ structurele overbelasting). Het onderstreept het belang van multimethodisch onderzoek en een genuanceerde analyse als je echt iets zorgvuldigs over iemands talent wil zeggen.
0 Comments



Leave a Reply.

    Auteur

    Matthijs Goedegebuure is registerpsycholoog en eigenaar van Talentassessment.nl

    Kijk ook hier en op LinkedIn voor meer artikelen.

    Foto
    View my profile on LinkedIn

    Archieven

    Juni 2025
    Mei 2025
    Maart 2025
    Februari 2025
    Januari 2025
    Augustus 2021
    Januari 2021
    September 2020
    December 2017
    November 2017
    September 2017
    Juli 2017
    Juni 2017
    April 2017

    Categorieën

    Alles
    Burnout
    Capaciteiten
    Intelligentie
    Leiderschap
    Oertalent
    Organisatie
    Persoonlijkheid
    Persoonlijk Ontwikkel Plan
    POP
    Schijntalent
    Talent
    Talentassessment
    Talentmanagement

    RSS-feed

© Talentassessment.nl
Stationsweg 35
3362HA  Sliedrecht

Tel.: 078-6414563
Fax: 078-8900381
Kvk: 53223586
Bank: NL20RABO0393071243
Contactformulier
Zeven redenen om voor ons te kiezen
Referenties en testimonials
Visie  en missie 
Gratis demorapport downloaden ​
Overzicht Talentassessments
Ons meest gekozen assessment 
School- en beroepskeuze
Gratis test: wat is jouw oer-talent? 
Privacybeleid en cookies
Talentassessment.nl en Goedegebuure Consultancy zijn onderdeel van Goedegebuure Psychologen, opgericht in 1999.

Binnen ons bureau werken 11 professionals
​(psychologen, consultants, trainers).
Foto
  • Home
    • Wie zijn wij?
    • Onze missie
    • Onze visie
    • Talent-psychologie
    • Talent Center Methode
    • Metingen vs zelfrapportage
    • Hoe werkt het?
    • Nieuws
    • Overzicht artikelen
  • Assessments
    • Overzicht >
      • Vergelijkingstabel assessments
      • Voorbeeldrapporten
      • Kies assessment
    • Talentassessment Essentials
    • Talentassessment Personal
    • Talentassessment Professional
    • Talentassessment Executive
    • Team Assessment
  • Selectie-assessment
  • Tests
    • Studiekeuze
    • Nederland leert door
    • Werkstijltest
    • Gratis tests
  • Coaching
    • Outplacement >
      • Outplacement traject
      • Re-integratie
    • Talent; hype of trend?
    • Talent niet meetbaar, wel stuurbaar (1) >
      • Talent niet meetbaar, wel stuurbaar (2)
      • Talent niet meetbaar, wel stuurbaar (3)
      • Talent niet meetbaar, wel stuurbaar (4)
      • Talent niet meetbaar, wel stuurbaar (5)
    • Talent in 4 stappen
    • Talentmanagement in vijf stappen >
      • Talentmanagement is niet ingewikkeld
    • Talentdefinities
    • Jarsons-principe
    • Senior Executive
  • Referenties
    • Recente opdrachtgevers
  • Contact
    • Contactformulier
    • Online Aanmelden
    • Aanmelding kandidaat
    • Offerte zakelijk
    • Downloads